Dag 10 + 11 + 12 Jungle toer

20 juli 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Dag 10 - vertrek naar de jungle
-------------------------------------------------
Vanmorgen gaan we op pad voor een jungle toer van 3 dagen. Als het goed is met een internationaal gezelschap.
Na het ontbijt staat onze gids Samboon al weer klaar. We gaan met een 4*4 pick-up op pad en nemen achterin op de bankjes plaats. Eerst pikken we Richard met zijn zoon Mink op. Ze komen uit Naaldwijk, in de buurt van Rotterdam De andere zoon is ziek geworden dus blijft die met zijn moeder in het hotel. We vervolgen onze weg en net buiten Chiang Mai pikken we 2 Oostenrijkers op, Ronald en Christine. Zij hebben de afgelopen 6 jaar over de gehele wereld gevaren met hun zeilboot. Daarmee is het gezelschap compleet. We rijden door het ochtend verkeer en na een klein half uurtje rijden komen we bij een lokale markt.

Het lijkt eerst klein en speciaal voor ons toeristen gemaakt. Maar als we de weg oversteken zien we waar we moeten zijn. Er wordt veel fruit en groente verkocht. En kruiden. Veel kruiden. Daarnaast ook vlees en vis en kip. Het meest speciale zijn larven. En levende slangetjes die in een klein zakje met water zitten. Maar ook levende schildpadden, van een centimeter of 15-20. Na een half uurtje gaan we weer verder op pad naar de Mork-Fa waterval.

Het is maar een klein stukje lopen naar de waterval waar je kunt zwemmen als je wilt. Ik ga op blote voeten het water in. Jannie en Sanne blijven aan de kant. De gebruikelijke foto's worden gemaakt voor we weer teruglopen naar de auto. We gaan weer verder en het wordt heuvelachtiger. We stijgen een aardig stuk gedurende lange tijd, maar daarna gaan we weer dalen. Na een klein half uurtje stoppen we. Tijd voor de lunch. We zitten op zo'n 90 km van Chiang Mai wat ook nog zo'n 90 km van de grens met Birma is. Het eten smaakt goed en natuurlijk is de basis rijst. Ook krijgen we een lekker soepje. En als nagerecht natuurlijk ananas.

Het is ongeveer 2 uur als onze jungle wandeling start. En we starten echt in de jungle want we duiken gelijk de bush in vanaf de weg. Stijgen en dalen wisselen elkaar af maar het is voornamelijk stijgen. En dus aardig wennen. Het is mooi groen en we hebben mooie uitzichten. We steken een drooggevallen riviertje over een beginnen weer aan een beklimming. Die duurt maar voort en voort. Onderweg pauzeren we kort maar de gids, die geen Engels spreekt, leidt ons verder. Na een uurtje stoppen we weer even een probeert men vuur te maken met bamboe. Het rookt wel, maar het vuur blijft uit. We gaan verder en de wandeling gaat over een soort van weg. Dan weer modder, dan af en toe beton. Maar modder voert de boventoon. En we dalen alleen nog maar. Achteraf blijkt dat we van zo'n 1500 meter hoogte gedaald zijn naar 900 meter. En dat is best zwaar voor de knieën. Naar we s'avonds horen hebben de dorpelingen het ook last van qua slijtage van hun knieën. Tijdens de afdaling is onze gids Samboon er weer een die geeft af en toe tekst en uitleg over zaken. Het is een uur of half vijf als we in het dorp aankomen. Dat is het dorp waar Samboon is opgegroeid.

In het dorp is geen elektriciteit, dus geen licht of koeling. Er is drinken in blikjes maar alleen het bier is hier goed koud, het fris niet. Dus wil Sanne ook graag een lekker koud biertje. Ik vraag me wel af hoe ze dit gekoeld hebben. We gaan even relaxen en een slaapplaats zoeken. We slapen in het huis van Samboon, of eigenlijk zijn broer. Die woont hier niet meer sinds hij is gaan samenwonen met een Zweedse. Er zijn slechts twee 2-persoons bedden. En 3 matrassen. Die laatste gebruiken wij.

Nadat we gesetteld zijn stappen we even rond in het dorpje. Het is gelukkig nog heel authentiek. Er zijn vele soorten huisjes, maar het gemeenschappelijke is dat ze allen op palen staan. Er lopen veel varkens rond, en biggetjes. Maar beiden zitten vast aan een riem of in een hokje zodat ze niet weglopen. En enkele honden, vele kippen en kuikens. Sommige vrouwen zijn bezig met rijst te scheiden. Rijst is de belangrijkste vorm van levensonderhoud naast de beesten die men heeft. De koe wordt niet gegeten maar verkocht, de varkens en kippen eet men wel.

Samboon is ook de kok en hij bereid een lekkere maaltijd voor ons. Een pan met bamboe, vlees en glazige noedels. En een pan met varkensvlees en komkommer in een lekkere saus. Natuurlijk krijgen we rijst. Het toetje bestaat weer uit watermeloen en annanas en ze zijn heerlijk vers, dus lekker. We eten trouwens niet aan tafel, naar met z'n allen in kleermakerszit op de grond. En dat valt nog niet mee voor m'n rug. Dat merkt Richard, de Duitse Oostenrijker ook. Na het eten gaat Samboon zelf eten met zijn vrienden en als hij is uitgegeten gaan we op familiebezoek. Samboon geeft ons tekst en uitleg over zijn dorp waar 235 mensen wonen.

36 Jaar geleden, 2 maanden na de geboorte van Samboon is het dorp overgestapt op het Christelijke geloof. Men geloofde eerst in moeder aarde en het gebruik van de natuur. Toen is er echter een missionaris gekomen en is het originele geloof snel uitgestorven. Sinds die tijd is men dus Christelijk en dat verklaart ook de aanwezigheid van een kerkje.

De oudste inwoner van het dorp is een man van 98. Er zijn ook vele kinderen waarvan ongeveer 25 door de week in de stad zijn om naar school te gaan. Zelf is Samboon nu 36 en zo'n 20 jaar geleden is hij naar de stad getrokken om geld te verdienen en zichzelf Engels aan te leren. Maar wel met de bedoeling om in het dorp te blijven en als gids te gaan werken. We krijgen thee aangeboden en die drinkt men met zout ipv suiker. Dat mogen wij ook proberen, maar ik bedank. Jannie probeert het wel. Wat ze ervan vond, moet ik nog vragen. Maar dat wordt morgen want het is nu net half negen geweest, maar iedereen is al naar bed gegaan. Dat ga ik nu ook doen. Morgen hebben we weer een inspannende dag met in de morgen een lange wandeling van zo'n 4 uren. En in de middag nog een wandeling met olifanten. We zullen zien.

Dag 11 - in de jungle
----------------------------------
De nacht was goed. Het was niet echt heel donker en de krekels waren heel actief. Om een uur of 7 ben ik wakker, maar omdat de rest van de groep nog slaapt en we nog niet gaan ontbijten, ga ik lezen. De mensen in het dorp zijn al wel wakker.

Samboon heeft weer een lekker ontbijt gemaakt van geklutst ei en toast. Hoe hij de toast heeft gemaakt is me een raadsel, want er is geen stroom. Later blijkt dat hij dit op het rooster op een vuur doet.
Ook krijgen we weer watermeloen en een soort van lychee. Die smaken ook prima.
Een ieder pakt z'n spullen weer bij elkaar en het is goed half tien als we weer op pad gaan voor een stevige wandeling. We hebben iets meer bagage te dragen omdat iedereen zijn eigen zwemvest nu mee moet nemen. Die werden gister nog met een scootertje meegebracht. Als het goed is zijn ze voor morgen voor de tocht met het vlot. De zon staat inmiddels al weer trots te schijnen.

We maken een mooie wandeling die makkelijker is dan gister. Het is over het algemeen vlak met af en toe een kleine daling en stijging. We lopen langs vele rijstvelden, komen dichterbij en lopen zelfs door enkelen heen. Wel over de wanden natuurlijk en niet door het water, maar toch.
Af en toe maken we een kleine tussenstop. Meestal bij de hele kleine dorpjes die we passeren en doorkruisen. Bij een dorpje moet je denken aan een handjevol huisjes. Daar heeft men vaak ossen en werkt men op de rijstvelden.

Het is een uur of één als we aankomen bij een dorp. Het is een volksstam die men Karen noemt, dezelfde stam als waar we gisteren waren. Dit dorp is een stukje groter en ligt ook een riviertje. Hier zullen we gaan lunchen. Om twee uur gaan we lunchen. Samboon is weer de kok en hij heeft noedelsoep gemaakt. Er zitten veel noodles in en een beetje bamboe. Het smaakt ons goed. En als toetje: heerlijke verse ananas.

Na de lunch gaan we naar de olifanten en wat blijkt, ze staan in het dorpje vlak bij ons. Er zijn 3 olifanten, waarschijnlijk weer Indiase want ze zijn niet zo heel groot.
Mink gaat samen met z'n vader op een olifant. Richard vast op de andere maar zijn vrouw Christine blijft met beide benen op de grond. En dat geld ook voor ons. We vinden het leuk om even met de olifanten door de bush te wandelen, maar we hoeven er zelf niet zo nodig op te zitten. Beetje te veel gevoel van uitbuiten van de olifant. Maar aan de andere kant, ze zijn er toch een hun alternatiefqua inzet is me eigenlijk niet bekend. Voor het echte zware werk zijn ze niet meer nodig, dat gebeurt met machines. De olifanten zijn gek op ver sebladeren, maar voor bananenbladeren doen ze bijna een moord. Zo maken we een kleine wandeling in de buurt van het dorp. Als we terugkeren gaan we bij de rivier blijken daar niet alleen (Nederlandse) toeristen te zwemmen, maar ook buffels zoeken daar de nodige verkoeling. We genieten van het uitzicht en de stilte. Als we terug keren bij ons onderkomen, een grote slaapzaal met terras, gaan we douchen. Dat is natuurlijk professorisch, maar daarom niet minder lekker. Er is één douche, maar in de twee toiletten kun je ook douchen. Er staat namelijk een hele grote ton met heerlijk (fris) water. En daarin zit een bak waarmee je jezelf heerlijk kunt afspoelen . Simpel, maar effectief. En lekker!

Samboon is al weer bezig met het voorbereiden van het eten zodat wij kunnen relaxen. En genieten van een blikje fris of biert of een fles water. Die zitten in een hele grote koelbox met een ruime hoeveelheid water dat moet zorgen voor de koeling. En dat werkt best aardig.

Jannie weet dat het, volgens de papieren ook de bedoeling was om met de olifanten te gaan badderen. Dat wil ze wel graag, maar wat blijkt, ze zitten niet in ons dorp maar op anderhalf uur lopen, voor de olifanten! En die zijn alweer op de terugweg. Dus slaan we dit maar over want daar is morgen geen tijd meer voor.

Vanavond eten we varkensvlees. Heel vers varkensvlees want die is eind van de middag geslacht. Jannie was er geen getuige van, maar wel van de voorbereidingen van de slacht. Ben benieuwd of dat ook anders smaakt vanwege de versheid.

Samboon heeft weer heerlijk voor ons gekookt. Naast de rijst had hij 3 verschillende schotels bereid. Allemaal lokale gerechten, met varkensvlees natuurlijk. In één zat aardappel, in een andere gebakken ui en ananas en in de 3e, die veel meer gekruid was zat o. a. bamboe. Na het eten krijgen we uitleg over morgen. We zullen vroeg opstaan, zo rond half 7. Samboon staat eerder op om voor ons ontbijt te maken. We zullen rond half 8, 8 uur op pad gaan met een bamboevlot voor een tripje van een uur of 4 stroomafwaarts varen over de rivier.

Iedereen besluit dan ook maar vroeg te gaan slapen, het is nu half 9. Zelf ga ik nog even een filmpje kijken op m'n mobiele Mediaplayer. Als het een uur of half elf is gas ik ook slapen.

Dag 12 - terug naar de bewoonde wereld
------------------------------------------------------------------
Het was een lange nacht. Niet vanwege de slaapduur, maar omdat ik zo vaak wakker ben geworden. Ik schat in om het kwartier. Maar toch ben ik wel wat uitgerust. Ook de anderen hadden hier "last" van natuurlijk. Maar het weer is weer goed, nog niet te warm. En het ontbijt staat al weet klaar.

Vandaag gaan we op slippers op pad. De schoenen hangen aan de rugzak. En de rugzakken zullen, om droog te blijven, hoog voor op het vlot gehangen worden.
Het vlot is geheel van bamboe gemaakt.

Om een uur of acht gaan we op pad. Maar niet voordat het vlot nog wat vergroot wordt. En dat is simpel: gewoon een flinke bamboestok er bij aanbinden, en klaar is Kees. Geen spijkers, geen touwen, maar simpelweg met touw uit de natuur. Het raften begint rustig, maar al snel komen er stroomversnellingen. Die maken de rafttour extra leuk. Samboon is onze schipper en hij staat voor op het vlot met een grote bamboestok. De andere gids, helaas weet ik z'n naam nog steeds niet, staat achterop.

Zo raften we gedurende een uur of vier dwars door de natuur, door een natuurpark. Slechts één keer botsen we op een rots. Samboon springt snel van het vlot, op de rots midden in het water, duwt ons af en springt weer aan boord. Voor de rest weet hij alle rotsen prima te ontwijken. Onderweg komen we enkele andere vlotten tegen. En ook enkele kleine dorpjes, of eigenlijk meer resorts.

Tegen 12 uur komen we bij het eindpunt.
We leggen aan bij een restaurantje zodat we ook gelijk kunnen gaan lunchen. We krijgen egg noodles met taugé, een soort bami. Het smaakt goed!

Na het eten is het tijd voor de terugrit met dezelfde auto als de heenweg: dus zien we weer met z'n allen achterin. Het is een rit van ongeveer twee uur. Onderweg wordt de lucht grijs en grauw, maar er valt geen regen. Tenminste niet bij ons.

In Chiang Mai aangekomen worden eerst Ronald en Christine afgezet. Daarna Richard en Mink. Tegen vier uur zijn wij terug bij het hotel waar we 3 dagen geleden ook zaten. We melden ons bij de conciërge die ervoor zal zorgen dat de bagage naar onze kamer wordt gebracht. Tijd om weer in te checken, en ons op te frissen. En om het extra bed weer te regelen want ook dit keer staat die niet klaar. In Bangkok was dat beter geregeld.

De rugzakken worden uitgepakt, ik zet mijn schoenen even in bad en zal zelf zo ook lekker gaan douchen. En wat kleren gaan wassen. De rest van de middag zullen we relaxen op de hotelkamer. En straks even gaan eten. Morgen gaan we op pad met de auto voor een self-drive van 7 dagen.

1. Cuny:
    20 juli 2016
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken em zien. Lijkt me een héé l andere wereld waarin je je bevindt. Geniet van de verhalen en de foto's .
  2. Hedwig:
    Hee Janny Andre en Sanne,

Mooie foto's en interessante reisverslagen.
    Geniet er van en wees voorzichtig.
    Probeer elke dag even te lezen en te kijken naar de foto's.
    Succes daar.

Gegroet Meine
  3. Richard & Mink:
    Hoi Andre, Janny en Sanne,
    Bedankt voor jullie aangename gezelschap gedurende ons avontuur. We hebben ervan genoten! Nog veel plezier de rest van jullie reis.
    Richard & Mink
  4. Anja:
    21 juli 2016
    ik volg jullie op de voet, mooi verhaal van jullie reis. en prachtige foto's!
    Wij zijn inmiddels in platje d'aro en genieten van zon, zee en strand