Dag 20 - Chiang Mai

28 juli 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Ook vandaag was ik vroeg wakker. En aangezien we in de grote stad Chiang Mai zitten, wilde ik die wel zien ontwaken. En dat gekoppeld aan het betalen van onze fietstocht vanmiddag geeft een mooie bestemming. Het is rond half negen en het is nog lekker rustig. Er zijn al wel diverse toeristen op pad. En sommige winkeltjes zijn al open natuurlijk. De temperatuur is heerlijk, niet te warm nog, beetje drukkend. Het wordt een mooie dag denk ik. Ik zie ook al mensen bij de tandarts in de wachtkamer, ja dat gaat ook gewoon door natuurlijk.

Rond 9 uur start de bedrijvigheid al meer. Er wordt, op straat, ook al weer druk gekookt. Waarschijnlijk voor een Thais ontbijt. Gisteravond laat ben ik ook nog even naar de Night Market geweest. Toen werd er ook op straat nog volop gekokkereld: vis en kip zag ik veel. Als ik een klein zijstraatje in sla, zit ik ineens op de markt waarop al volop bedrijvigheid heerst.

Loop ik door een klein straatje, zie ik een paar Chinezen een bouwvallig deurtje doorlopen. Ben nieuwsgierig. En wat zie ik, een joekel van een tempel! Wat een pracht en praal. En zo kom je ook diverse kleermakers tegen in kleine garages in kleine straatjes.

Het is elf uur als we op zoek gaan naar een plekje om te ontbijten. Als we langs de wasserij lopen zien we onze kleren al te drogen gangen. Die halen we vanavond of morgen wel op. Onderweg komen we langs een karretje (scooter met aanhang waar kookplaat met gasfles op zit) waar een man crepes aan het maken is. En die schreeuwen ons gewoon toe. Sanne en Jannie nemen er één met Nutella, ik kies voor Nutella en banaan. Ze smaken heerlijk.

Daarna gaan we ontbijten, alhoewel het eerder een brunch is want het is alweer twaalf uur inmiddels. We zitten bij "Nice Kitchen" en de keuze is ruim. Sanne en ik gaan weer voor de American Breakfast. Jannie kiest weer voor soep met rijst. Dit keer zit er zeer veel koriander in de soep, en de rijst is bruin met een vliesje. Sanne heeft een bordje met fruit als extra besteld en dat is bijna al een compleet ontbijt op zich.

Sanne voelt zich niet helemaal happy, dus die heb ik teruggebracht naar het hotel. Inmiddels hebben we een andere kamer. Sanne gaat daar relaxen of op het dakterras zitten. Intussentijd heeft Jannie een Wax-behandeling ondergaan en ik stap nog even rond door de straatjes van Chiang Mai. Vanmiddag gaan we nog naar een massagesalon waar ex-gedetineerden werken in het kader van een project om ze weer op het rechte pad te brengen en houden.

Eerst hangen we de toerist uit en ik koop alvast slippers voor als we straks in Krabi zijn. Jannie koopt nog een petje. Aangekomen bij de massagesalon is men volgeboekt. Dus gaan we naar een andere vestiging. Daar is wel ruimte en we zijn er gelijk aan de beurt. We kiezen voor een rug, schouder en nekmassage. Als de masseuse aan m'n voeten en benen begint twijfel ik of men ons goed begrepen heeft. Maar dat is wel het geval, want de nadruk komt toch bij rug, nek, schouders en hoofd te liggen. De rest zit in de package deal. De massage is stevig, maar fijn. Na afloop heb ik alleen last van mijn kuiten als we terug wandelen naar Sanne die nog in het hotel is.

Daar halen we het schone en netjes opgevouwen wasgoed op voordat we op pad gaan naar het vertrekpunt van de fietstoer. Sinds de brunch hebben we niet meer gegeten en we vinden niet echt iets als snelle hap. Sanne koopt noodles in een bakje in de supermarkt en krijgt er heet water bij, dus zij kan na even wachten alvast iets eten. Jannie kijkt nog even snel rond een komt met wat popcorn terug. Het is tijd om te gaan fietsen. Hopelijk blijft het droog, want ik zie hele grote grijze wolken boven de stad hangen. We zullen het ervaren.

We zijn de enigen die vanavond fietsen, dus hebben we een privé toer van Win, onze gids.

We rijden onder andere langs het oude stadhuis en de oude vrouwen gevangenis. We stoppen bij een tempel genaamd Wat Chedi Luang waar we tekst en uitleg krijgen. Het blijkt dat deze bedoeld was voor het koninklijke huis om de as van de koning te bewaren. In die zin vergelijkbaar met een piramide. Maar ook als vluchtgebruik ten tijde van de oorlog met Myanmar. Ondergronds zijn er gangen naar de rivier.

We fietsen naar het oostelijke deel van de stad en stoppen bij een markt, die net wordt opgebouwd, waar een ieder wat te eten koopt. Ik heb noodles en krijg stokjes als gereedschap. Een kleine uitdaging, maar het lukt. Sanne haar loempia is wat gemakkelijker te eten. Jannie eet rijst met een omelet met een lepel.

Daarna gaan we naar een andere markt waar groente en fruit wordt verkocht. Het is een soort van groothandel en alles wordt alleen in grote aantallen verkocht. Maar de prijs is zeer laag! De auto's die van het platteland komen staan hier achter elkaar opgesteld, tussen de kraampjes. Vers van het land dus. En hele families zijn mee, Dus ook de hele kleine kinderen. En de markt is 24 uur per dag.
Ook gaan we nog naar een fruitmarkt. Daar proeven we nog wat fruit dat Win voor ons koopt. En dan gaan we weer terug naar de basis.

We hebben een groot deel van Chiang Mai gezien: de oude stad is 1,8 bij 1,8 km in het vierkant. De markten liggen daar net buiten. De toer was leuk voor een indruk van de stad, maar die in Bangkok was leuker. Maar, we hebben het, op enkele spetter na droog weten te houden.

Aansluitend gaan we in een nabij gelegen restaurant pizza eten. We delen er twee, want "de honger" is niet heel groot. We lopen weer terug naar het hotel en genieten daar de rest van de avond. Op naar onze laatste dag in Chang Mai en de vlucht naar Krabi. Op naar de stranden.