Sumoworstel toernooi

30 september 2018 - Taito, Japan

Vandaag gaan we naar "het" Sumoworstel toernooi. Maar eerst zullen we nog van hotel moeten wisselen. Ons plan is dat eerst te doen en daarna ontbijt te gaan scoren. Jannie had tot nu toe het plan om vroeg naar het toernooi te gaan, maar de tip op de tickets is om aan het begin van de middag te gaan: dan komen de "zwaargewichten" aan bod, aan het begin van de dag de "amateurs".

Het is half 10 als we het hotel verlaten en naar het andere hotel wandelen. Als het goed is een kleine wandeling van een minuut of 10. Op onze wandeling komen we midden in de stad al weer 2 tempels tegen, een niet al te kleine en een redelijke grote. En als we bij het hotel aankomen.....blijken ze geen reservering te hebben 🤔. De jongen bij de receptie spreekt niet alleen goed Engels, hij is ook heel behulpzaam. Na een paar belletjes blijkt dat we (weer) naar &And Hostel Akihabara moeten, daar waar we de eerste dagen waren. En daar waar ik gister helemaal naar toe ben gewandeld om de tickets te halen 🙄 We besluiten nu met de metro te gaan reizen omdat we alle bagage nu bij ons hebben en dan is een half uur wandelen wel wat te veel. De metro gaat weer lekker snel. Alleen heb ik het aardig warm omdat ik besloten heb m'n Tesla-trui aan te trekken en Jannie haar rugzak draag. Op het station moet ik me even oriënteren, maar als ik de electronica winkel herken, weet ik waar we langs moeten lopen. We kunnen nog niet inchecken en dat hoeft ook nog niet, maar we kunnen de bagage gelukkig wel achterlaten.

Het loopt inmiddels tegen 11 uur en het is tijd om een ontbijt te gaan scoren. Daarvoor lopen we terug richting het station. We komen uit bij een bakkerij genaamd "Vie de France". Het is dan ook niet vreemd dat er vele soorten Frans georiënteerde broodjes te koop zijn. Ik neem ook een koffie, Jannie houdt het bij water. Het is gelukkig nog steeds droog en best lekker weer. Ik loop in m'n T-shirt en heb m'n trui bij me. De paraplu heb ik in het hotel gelaten. Vanmiddag gaat het wel regenen, maar zeer waarschijnlijk ook stormen. Dus dan heb ik er toch niet zoveel aan. Tenminste, dat denk ik nu. Time will tell.

Als we op het station aankomen, is het nog even zoeken waar we precies moeten zijn. Als we bij de entree aankomen, komt er ook een (blijkbaar) heel bekende Sumo worstelaar binnen, want velen verzamelen zich rondom hem voor een selfie en handtekening.  Wij gaan op zoek naar onze "zitplaatsen". Als deze worstelaar even later een plaatsje zoekt gaat het publiek staan en begint hard te joelen en applaudisseren. Wij gaan intussen verder op zoek naar onze "box". Op het kaartje staan Japanse tekens en nummers. Voor ons niet te lezen en begrijpen. Na 2 keer vragen vinden we onze box. Die delen we met 2 anderen, maar die kunnen qua omvang niet alleen zo meedoen met de Sumo wedstrijd, samen kunnen ze de 4-persoons box ook prima vullen. Maar ja, wij moeten er ook bij 🤗. Nadat ze even zijn weggeweest, we hebben nog niet samen in de box gezeten, geven ze aan dat ze elders een plekje hebben gevonden. Zo kunnen wij "languit" in onze box zitten 😉

Er zit  een worstelaar op een stoel op het podium en er worden één voor één allerlei (belangrijke?) mensen opgeroepen om "iets" aan of met het haar van de worstelaar te mogen doen. Zie de foto waarop ik heb geprobeerd dit vast te leggen. Deze ceremonie duurt bijna anderhalf uur. Oftewel, we zijn al een tijdje binnen, maar hebben nog niets of eigenlijk niet veel gezien. Ik ben benieuwd... Om de zoveel tijd, wordt de stoel een kwartslag gedraaid. Als alle 4 windrichtingen aan bod zijn gekomen....start de 1e windrichting weer 😚 Weer komen er mannen in pak. Maar uiteindelijk komen er Sumo worstelaars hun eer betonen. Het publiek gaat dan uit z'n dak bij de, voor ons onbekende, maar voor hen blijkbaar zeer bekende worstelaars. Vervolgens gaat het licht uit, volgt er een soort van door gezang ondersteunde toespraak. En dan.., dan komen er bloemen. Blijkbaar nam deze (zeer bekende) worstelaar afscheid.

Daarna start er een ceremonie waarbij één worstelaar, begeleid door 2 anderen, een soort van warming-up doet en zich presenteert aan het publiek. Daarna volgt eenzelfde ceremonie voor de andere worstelaars. Het publiek geniet hier enorm van en joelt en applaudiseert luid. Vervolgens komt er een trommelaar 🥁.

We zien diverse wedstrijden, niet heel spectaculair, maar wel leuk om eens meegemaakt te hebben. Het toernooi wordt afgesloten met een toespraak en dan verlaat iedereen massaal de hal. Wij dus ook en we gaan weer op naar het station, terug naar Akihabara.

De wandeling naar het station is druk, op het station is het nog drukker. We moeten de eerste trein dan ook aan ons voorbij laten gaan: er pasten niet meer mensen in de trein. De 2e trein is een stuk rustiger en de rit naar Akihabara is weer snel gemaakt. Tijd om in te checken en de kamer op te zoeken, zelfde verdieping, maar tegenoverliggende kamer als vorige keer. We hangen even rond en gaan een uur of zes terug richting station om wat te gaan eten.

We kiezen voor een klein stekje en kiezen en betalen ons eten weer bij een automaat. Briefje afleveren en we kunnen in no-time eten. Jannie heeft lekkere ramensoep, ik ramen met een sausje met vlees. Helaas kon ik op de automaat niet zien dat mijn sausje nogal pittig was 😰 maar aangezien Jannie nog niet veel hoeft te eten, neem ik wat van haar. We shoppen daarna nog even bij een kleine supermarkt en keren terug naar het hotel. Even snel douchen en dan kan ik, op m'n telefoon 😉, lekker naar de Formule 1 race in Rusland kijken. Een leuke race om te zien, waarbin Max als één-na-laatste startte, maar toch het langste aan kop heeft gereden. Een leuke verjaardagsrace; vandaag werd hij 21.

Wat de tyfoon Trami betreft, daarover lees ik "op dit moment" onderstaande:

Evacuation advisories are in place for more than 3.7 million people in 19 prefectures, according to state broadcaster NHK.

Western areas of Japan’s main island of Honshu lie in the direct path of the storm which is now lashing its southwestern tip. Tokyo is not in the path of the category 2 storm but could be hit by 90mph winds. Hundreds of flights and train services have been cancelled or suspended along with most local trains and bullet trains.

Op dit moment lijkt onze vlucht, die morgen rond het middaguur vertrekt, er (nog) niet door beïnvloed te worden. Het is bijna tijd geworden de koffer vertrekklaar te maken en zo te gaan slapen. Waarschijnlijk eerst nog even lezen.

Sayounara!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Suze:
    30 september 2018
    Zo... Ben nu helemaal bij ( gelezen)
    Lekker op zondag een reisje door Japan gemaakt.
    Leuk om zo jullie reis te volgen.
    Einde al weer bijna in zicht. Veel plezier nog