Nawoord

1. Respectvol
  2. Religieus
  3. Regenachtig

Respectvol

De mensen zijn heel respectvol naar elkaar. Over het algemeen gesproken zijn ze ook zeer hulpvaardig.

Religieus

Er zijn zeer veel tempels in Japan, zelfs in de grote steden vind je ze niet alleen in parken, maar ook gewoon tussen de kantoren. Of beter gezegd, de kantoren zijn om de tempels heen gebouwd.

Regenachtig

In de periode dat wij op vakantie waren, was het behoorlijk regenachtig in Japan. Er waren wel zonnig dagen, maar die waren schaars. Toch was het wel lekker warm weer en zijn we zeker niet verregend.

De dagen in Japan lijken kort. Dat komt natuurlijk door het seizoen waarin wij Japan bezochten. De zon komt redelijk vroeg op, uur of half 6. Maar rond 6 uur s'avonds is het ook al bijna weer donker, dus in de avond ondernamen we niet zo heel veel meer.

Wat viel op?

Japan is een heel schoon land ondanks het feit dat prullenbakken moeilijk te vinden waren. Japan is ook wel Westers qua beleving, maar dat geldt niet voor de cultuur, het slapen op de grond, het eten aan de lage tafels, etc.

Het openbaar vervoer is heel goed geregeld met trein en metro. De taxi of bus hebben wij niet geprobeerd, maar daar geldt vast hetzelfde voor. De rit met de hoge snelheidstrein was niet bijzonder of apart, maar toch ook weer wel. Reizen met ruim 280 km/h schiet lekker op en toch voelt het als een "gewone" trein

De toiletten zijn bijna allemaal digitaal. Vele knopjes voor een ware spa-beleving. En altijd een lekkere voorverwarmde bril.

Het is heel schoon op straat. Dit terwijl er bijna geen prullenbakken te vinden zijn. En bij degene die je vind, dien je het afval te scheiden.

Het is niet chaotisch op straat ondanks de grote mensenmassa. Mensen steken netjes over bij de oversteekplaatsen waar stoplichten staan. Daar wachten ze ook netjes op.

De Japanners eten (eigenlijk) geen brood; er is moeilijk aan te komen in de winkel. Maar dat stemt overeen met het ontbijt dat we hebben gegeten: vis en soep.

Al met al was Japan een mooie ervaring. Voor mij niet zo bijzonder als onze trip naar Thailand, maar wel de moeite waard. Mogelijk wil ik nog wel eens terug naar Japan, om andere zaken te bekijken. Meer natuur. Maar eerst staan er nog andere landen op de wensenlijst.

Sayounara Japan!