Mateumoto - Fujikawaguchiko

25 september 2018 - Fujikawaguchiko, Japan

Ik heb de wekker vrij vroeg moeten zetten, want we worden om 8 uur bij het ontbijt verwacht. Vanmorgen ontbijten we in een grote zaal. We zitten op een iets verhoogde tafel, met lage stoelen. We hebben zowel traditioneel eten op tafel met vis, soep en rijst, als ook een soort van buffet. En er is koffie, dus die neem ik als alternatief op de groene thee, die niet echt mijn smaak is helaas. Na het ontbijt pakken we op en gaan we met de auto naar Matsumoto Castle. Dat is nog geen 5 km rijden. Het Kasteel Matsumoto (松本城, Matsumoto-jō) is een van de belangrijkste historische kastelen in Japan.

Het weer heeft ons helaas weer in de steek gelaten, dus hebben we een paraplu nodig. Jannie regelt er eentje bij het hotel die ze wel mee mag nemen van de zeer gastvrije receptionist.

Bij het kasteel aangekomen gaat Jannie op zoek naar een gids die ons rond kan leiden. Er "werken" zogenaamde Free Guides die geen fooi willen (of mogen) ontvangen. Een bedankje volstaat, bij voorkeur met een glimlach. Onze (personal) gids spreekt redelijk goed Engels en weet vrij veel te vertellen. Hij begroette ons ook in het Nederlands, want hij kent naar zijn zeggen van zo'n 30 talen de basiszinnen. Hij vertelt ons ook hoe hij heet, maar dat verstaan we niet goed. Jannie denkt dat hij Harry zegt en dat vond hij prima, want zoals een goede Japanner betaamt zegt hij geen nee als Jannie vraagt of dat klopt. Dus vanaf nu heet hij Harry, tenminste voor Jannie. Hij vertelt ons dat in de onderlinge oorlogen vele kastelen afgebrand zijn. Als je de tegenstander namelijk had verslagen, zette men het kasteel in lichterlaaie. Daarom zijn vele kastelen dan ook verdwenen. Matsumoto Castle is is één van de 7 (?) Japanse kastelen die op de National Treasure lijst staan.

Harry leidt ons door het kasteel, dat geheel uit hout is opgebouwd en uit 7 verdiepingen bestaat. Van buitenaf lijken het er slechts 6. Dit is zo omdat er één zeer lage verdieping is waar men de wapens in opsloeg. Die moest dus, op het oog, verborgen blijven. Het kasteel is nu ruim 400 jaar oud en heeft in al die tijd nog nooit bewoners gehad. Een kasteel was meer bedoeld om respect af te dwingen.

De meeste trappen zijn zeer stijl. In het kasteel is niet heel veel te zien, maar er worden wel vele wapens tentoongesteld. Na een klein uurtje verlaten we het kasteel en zetten koers naar Fujikawaguchiko. We kiezen ervoor om direct de tolweg op te gaan, zodat we sneller de stad uit zijn.

Onderweg stoppen we voor een kop koffie en een broodje. Wat we precies uitgezocht hebben werd ons obv de Japanse tekst niet duidelijk, maar het smaakt ons goed. Jannie checkt haar mail en ziet dat we bij onze laatste overnachting in Tokio vanwege een renovatie helaas een wissel moeten maken na 1 overnachting naar een nabijgelegen hotel. Ze stuurt een mail met het verzoek of we niet 2 nachten in het andere hotel kunnen verblijven, dat scheelt ons (onnodig) gesjouw met de koffer en rugzak. Het is dus even afwachten of dit mogelijk is.

De dag verloopt regenachtig en de vele bergen die we tegenkomen blijven gehuld in wolken. We stoppen dan ook niet, behalve bij een klein winkeltje om te kijken of ze papieren zakdoeken verkopen. Ik ben namelijk snotverkouden geworden. Helaas hebben ze die niet, dus zetten we koers richting de eindbestemming. Daar lukt het me in een winkel, na veel moeite uit te leggen wat ik nodig heb, uiteindelijk wel. Net buiten de stad zitten we al in een bosrijke omgeving. Maar de avond heeft zijn intrede al gedaan, dus kunnen we helaas niet veel van de omgeving van de "camping" zien. We checken in en zoeken onze trailer. Een oplegger van een truck, volledig ingericht als onderkomen. Een soort van camper, maar als je de vergelijking met een caravan zou maken, eerder een stacaravan. Alleen is/lijkt deze gemakkelijker verplaatsbaar. Zoals gezegd kunnen we niet meer van de omgeving genieten omdat het al eeet vroeg donker is geworden. Dus nemen we onze intrek in ons onderkomen voor de komende nacht. We eten simpel: instant noodles voor mij en rijstsoep voor Jannie. Ik besluit even lekker te gaan douchen, want zoals gezegd, de container is van alle gemakken voorzien.

De avond staat in het teken van het thuisfront van foto's voorzien en het bijwerken van de reislog. Morgen reizen we terug naar Yokohama om vanaf daar met de hogesnelheidstrein naar Kyoto te reizen.

PS, nu je er toch naar vraagt: het is Jannie gelukt het hotel in Tokio om te boeken zodat we na 1 overnachting geen wissel hoeven uit te voeren.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade