Dag 13 - Start selfdrive naar Chiang Rai

21 juli 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

Vandaag worden we wakker met lichte regen. Gisteravond, toe het nog heel lekker weer was, zijn we de oude stad van Chiang Mai nog ingelopen. Jannie had op internet een leuk hotelletje gevonden voor over een week als we weer terug zijn in Chiang Mai. Daar hebben we vast even gekeken en het zag er zeer gezellig uit. Dus hebben we geboekt en een aanbetaling gedaan.

Mijn 1e of eigenlijk 2e indruk van Chiang Mai is dat ik het minder leuk vind dan Bangkok. Bangkok is ruim 7 zo groot met ongeveer 15 miljoen inwoners, in vergelijking met Chiang Mai dat er ongeveer 2 miljoen heeft.
Het is hier duidelijk minder druk en daarmee ook wat gemoedelijker. De Tuk-tuk chauffeurs zijn bijvoorbeeld minder opdringerig. Maar ook hier vind je bij wijze van spreken op iedere straathoek een massagesalon. Dat is wel vergelijkbaar. En ik zie veel tattoo-shopjes. Die lijken me bijna te roepen om binnen te komen. Maar, ik loop er nog aan voorbij. Zou natuurlijk wel een mooi souvenir zijn :-)

Na het ontbijt nemen we de auto in ontvangst waarmee weer de komende week op pad gaan. De man die de auto aflevert inspecteert de auto zeer nauwkeurig met een voor ons. Ieder krasje wordt netjes genoteerd. Zo precies heb ik het nog nooit meegemaakt en dat geeft een goed gevoel. We hebben een luxe Toyota Corolla 1.6 automaat met kofferbak. Daarin kunnen we onze bagage prima kwijt zodat er ook veel ruimte op de achterbank over blijft.

Het is nog een beetje regenachtig. We gaan naar de hotelkamer om de tassen in te pakken voor we uitchecken. Voor we dat doen laat ik onze vliegtickets eerst even printen. Wat klaar is, is klaar. We gaan ook nog even naar de 7-eleven voor een grote can water voor we op pad gaan.

Het is goed twaalf uur als we de stad verlaten. Onderweg stoppen we even om een houder voor de telefoon te zoeken waarop ik de navigatie voor onderweg gebruik. Die vind ik echter niet. De navigatie is zeer handig: lang leve Sygic met zijn gratis kaarten. We drinken eerst ook nog een kopje koffie bij Amazon café en gaan weer verder.

We zetten koers naar een stuwmeer die we via een binnenwegje bereiken. Alleen deze binnenweg is van mindere kwaliteit met af en toe wat gaten. De andere wegen zien er zeer strak uit. En zo genieten we van de omgeving waar we doorheen rijden.

Onderweg maken we weer even een stop bij de Rabbit Crew Farm & Cafe. Ik kom welgeteld tot 4 konijntjes in 2 kleine hokjes, maar misschien is er elders wat meer verstopt. Hier drinken we wat en ik check mijn enkel. De afgelopen dagen had ik er niet echt last van, maar dik was hij zeker. Of dit nu van het vele wandelen tijdens de jungletocht was, of vanwege de vele insectenbeten op mijn onderbeen weet ik nog niet. Kan ook een combi zijn, maar tijdens het raften gister was hij ook lekker dik. Maar ja, toen moesten we ook 4 uren staan terwijl we over de woeste baren aan het varen waren. Zitten was een alternatief, maar met mijn elektronica (mobieltje, fototoestel en filmcamera) in mijn broekzakken voor mij geen optie.

We genieten even tijdens onze break voor we weer koers zetten naar Wat Rong Khun, waar we gaan kijken bij een fraaie witte tempel die ook wel de "sneeuwtempel wordt genoemd. Onderweg komen we een groot Boeddhabeeld tegen. En dan bedoel ik echt een hele grote (zie foto's).

De omgeving blijft heel heuvelachtig en zeer groen. De weg blijft daarmee ook zeer bochtig. Ook passeren we diverse rijstvelden. Onderweg komen we een politie controle tegen. Daar wordt ons gevraagd wat onze bestemming is. Er wordt een vluchtige blik in de auto geworpen waarna we mogen doorrijden.

We gaan even koffie drinken bij een restaurantje aan een rivier die in de reis beschrijving werd aanbevolen. En dat was terecht, want ze hebben hier toch lekkere taartjes! Die eten wij als verlate lunch, alhoewel het inmiddels al half vijf is.

We rijden verder richting de witte tempel en die ziet er indrukwekkend uit. Sanne en Jannie zorgen dat hun kleding in orde is en we gaan op pad. Maar helaas is het met vijf uur geweest, de tijd dat de tempel sluit dus rijden we verder naar het Resort, net buiten Chiang Rai.

Daar checken we in en we worden naar onze kamer gebracht. Het blijkt dat dat we een upgrade hebben gehad omdat men onze kamer nodig had. Wij hebben nu zowel een kamer om te zitten, als één om te slapen. En een badkamer. Wat een luxe. Alleen is het wel wat muf. Maar je kunt niet alles hebben.

We gaan met de auto terug naar de stad, op zoek naar de night market. Die vinden we, maar die stelt niet zo heel veel voor. Tsjaa, we zij al verwend met of door Bangkok. Wel vinden we een winkel waar ze telefoon accessoires verkopen. Die heeft veel, heel veel. En dan ook nog voor weinig. Ik denk dat we daar wel een klein uurtje rondstappen. Ik zoek en vind een auto_houder voor mijn mobiel zodat we de navi wat gemakkelijker kunnen gebruiken. Tot nu toe moesten we die in de hand houden, morgen plakken we hem weer ouderwets aan het voorraam.
Jannie koopt nog een screenprotector die netjes voor haar geplaatst wordt. En een hoesje. Zo, daar gaat weer 350 Baht. Oftewel: voor €7,50 is ze helemaal voorzien.

Het wordt tijd om te gaan eten. We zijn in Thailand. Dus eten we....... Pizza! Bij The Pizza Company. We delen een grote kan cola met z'n drieën. En genieten van de pizza's. Na het eten lopen we via de night market terug naar de auto. Op de markt koopt Jannie een mooie boekrok en Sanne een soort van blouse die een beetje op een kimono lijkt. Daarna zetten we weer koers naar het hotel. Het loopt inmiddels alweer tegen tienen. Time to call it a Day.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ria en Judith:
    21 juli 2016
    We genieten hier elke dag van jullie verhalen. Wat een prachtig land! En wat een mooie foto's. Judith wilde ook Thais eten proeven. Daarom hebben we gisteren een recept gezocht op internet en dat samen gekookt. We vonden het erg lekker. We wensen jullie nog heel veel mooie dagen in Thailand.
    groeten van Judith en Ria