Dag 27 - Ko Phi Phi

4 augustus 2016 - Tambon Ao Nang, Thailand

Het was warm vannacht om te slapen. Wat bleek: de stekker van de ventilator was uit het stopcontact gevallen. Even na 7 uur ga ik vragen of er vandaag met de boot op pad kunnen. Er is vandaag maar 1 kapitein, dus moeten we naar het dorp. Dat betekent om 8 uur met de boot op pad. Als ik terug kom zit Jannie al buiten. Sanne slaapt nog. We overleggen en besluiten op pad te gaan. Hopelijk wordt er vandaag vanuit het dorp gevaren. Daar zullen we ook even een ontbijt moeten scoren, waarschijnlijk bij de supermarkt. Tenzij we iets meer tijd hebben.

De trip naar het dorp start rustig naar wordt hoe dichterbij we bij de bestemming komen steeds onrustiger. De golven worden steeds hoger en de longtailboot wordt onrustig. Ik wordt aardig nat, want ik zit voorin op het bankje. Als we bij de pier komen gaan we op zoek naar een eenvoudig ontbijtje. Sanne en ik slagen bij de bakker. We boeken een snorkeltrip met de speedboot van een halve dag. Jannie zoekt nog even naar een lekker ontbijt voor we vetrekken. Ook zij doet bij dezelfde bakker.

Het is ongeveer kwart over 9 als we bij het reisburootje worden opgepikt. We lopen naar de haven en wachten daar even op een ander groepje. De Chinezen wordt gevraagd of ze kunnen zwemmen, bij ons gaan ze er vanuit dat dat het gegaval is. We krijgen flippers uitgereikt voor we instappen op de speedboot. Eentje met twee 250pk motoren erachter. Dat belooft wat.

De eerste stop is bij Monkey Beach waar de aapjes ons in de bomen op lijken te wachten. Velen gaan het water in, voor een foto van of selfie met de aapjes. Wij blijven aan boord om het geheel te aanschouwen.

We varen verder naar het zuidelijke eiland en de zee is zeer ruig. We maken flinke klappen op het water en worden regelmatig aardig nat. Het is een echte fun-ride. We varen langs een plek waar we kunnen snorkelen. Wij varen eerst echter de lagune in. Er liggen al veel boten te wachten en er zijn veel mensen in het water. Je kunt hier echter alleen zwemmen, niet snorkelen. Dus gaan we even zwemmen.

Als we de lagune verlaten gaan wij vlak daarbuiten ook snorkelen. Als we nog maar net in het water zijn, worden we al omringd door vele mooi geel gekleurde vissen. Even later attendeert Sanne mij op enkele maanvissen. Ook zijn er mooie blauwe vissen van een centimeter of 20.Jannie probeert haar duikkunsten uit. Als de boot weer wil vertrekken wordt ze speciaal geroepen. Ze had nog mooie lange dunne vis gezien, geen barracuda zegt ze. We gaan weer verder. Het is inmiddels heel mooi zonnig weer geworden.

We varen nog een stukje en leggen aan bij een strand, niet te ver van ons resort. Het is hier lekker druk. Er lopen 3 jongens rond met een aapje om hun nek. Opvallend is dat de aapjes een luier(tje) dragen. Waarschijnlijk om denk ik ervoor te zorgen dat de toeristen die met een aapje op de foto willen niet bevuild worden. Wij chillen daar even. Als de boot weer vertrekt stopt hij gelijk ook weer om voor anker te gaan. Er kan nog weer even gesnorkeld worden. Jannie ligt al vrij snel in het water. Sanne en ik blijven aan boord.

Het anker wordt na een kwartiertje weer binnengehaald en we zetten weer koers terug naar de pier. We leggen nu compleet aan de andere kant van het strand aan. Dus lopen we het stadje "even" door. Maar het stadje is echt veel groter dan ik had verwacht. We gaan op zoek naar een restaurantje voor de lunch. Jannie heeft weer een tip van de website die ook het resort aanbevolen. We eten bij Grand PP Arcade en het smaakt niet alleen goed, men hanteert er in tegenstelling tot ons Resort weer "normale" Thaise prijzen.

Na het eten lopen we even door en checken een kamer bij Garden Inn, ook een tip van de website. Die kamer ziet er goed uit, dus boeken we die vast voor morgen. Een kleine aanbetaling volstaat.

We lopen nog even een stukje terug, want ik wil graag even naar de kapper. Daar moet ik wachten op één andere klant. Intussentijd gaan Jannie en Sanne even sneupen bij wat winkeltjes. Heerlijk kort geknipt kan ik de vakantie vervolgen. We gaan rustig terug richting de pier. We hebben even overwogen terug te lopen via het Viewpoint waar jannie en ik gistercwaren, maar kiezen toch voor het gemak van de boot. De zee is een stuk rustiger als vanmorgen het geval was. Dus is het een vrij rustige overtocht.

We gaan even lekker douchen en nagenieten op het terras bij ons huisje. Sanne gaat met de iPad naar de WiFi-spot. Zij wil morgen douchen als we weer warm water hebben. We gaan eten in het restaurant. Een andere keuze heb je eigenlijk ook niet, dus het is een soort van gedwongen winkel nering. Maar het smaakt ons weer goed. Tijdens het wachten spelen we een spelletje kaart: pesten. En na het eten vervolgen we met hartenjagen. Maar niet nadat we eerst een lekker toetje hebben besteld.

Jannie haakt af en gaat terug richting haar bed. Sanne en ik gaan eerst nog naar de WiFi-hangout plek voor wij later ook terugkeren.

Morgen checken we uit en vertrekken we richting de disco-stad. Ik ben benieuwd.

1. Ria en Judith:
    4 augustus 2016
    Wat beleven jullie veel avonturen. En wat een afwisselende reis. Wat leuk, dat je elke dag weer zin had om de belevenissen op te schrijven!
    Nog veel plezier met de laatste "loodjes" en we wensen jullie een heel voorspoedige terugreis.
    groetjes van Judith en Ria