Dag 24 - dagtrip James Bond Island

1 augustus 2016 - Tambon Ao Nang, Thailand

Het is lekker qua temperatuur op de kamer als ik wakker wordt: niet te warm, ook niet te fris. Maar een stap uit de kamer leert me dat het al weer lekker warm weer is. Vannacht regende het nog. We gaan ontbijten bij het restaurantje hier beneden voor we worden opgepikt. Er is volop keuze in ontbijtsoorten en het smaakt goed.

Even voor half negen is de chauffeur er die ons oppikt. Wij ronden het ontbijt af en gaan met hem op stap. Eerst pikken we nog 2 andere Chinese toeristen en een gezinnetje op in Ao Nang. Onderweg wordt het busje verder gevuld. En dan rijden we verder naar ons vertrekpunt, Phanh-Nga. Dat is ongeveer 80km verderop, oftewel ruim anderhalf uur rijden. Na een uurtje rijden stoppen we even voor een koffie-break.

Ook vandaag zie ik weer ontzettend veel pick-up-trucks op de weg van vele merken. Naast de scooter is dat blijkbaar het favoriete vervoermiddel in Thailand.

Onderweg worden we overvallen door een enorme hoosbui, maar gelukkig zitten we dan nog in de auto. Als we uitstappen is het nog niet helemaal droog: oftewel het spoelt nog steeds. Als we echt op pad gaan met de longtailboot is het weer droog. We varen over een brede rivier die omgeven wordt door mangrove bossen. Na een minuut of twintig varen komen we bij James Bond Island. Miss Moneypenny is nergens te bekennen, maar de toeristenwinkeltjes wel. Op dit eiland is de film The Man With The Golden Gun in 1974 opgenomen. Alweer ruim 40 jaar geleden dus.

We varen een stukje verder naar een eiland waar allemaal oude veerboten liggen. En daar liggen opblaasbare kanons klaar. Jannie heeft een VIP-trip en Sanne en ik zitten samen in een andere kano. Zo worden we rond gevaren door grotten, kleine lagunes en een mangrove bos. Op zich mooi, maar wel heel toeristisch. En de schippers beginnen richting het einde om fooi te vragen. Later gaan ze zo bedelen dat Jannie er wel klaar mee is. Het is tijd voor het drijvende dorpje waar we gaan lunchen.

We leggen aan bij een aaneenschakeling van restaurants. Wij lunchen bij Panyee Muteara Seefood. We krijgen zoals verwacht gebakken vis bij de rijst, kip- en groenteschotel. Maar ook een kippenpoot: dat past niet echt bij de naam van het restaurant. Maar het smaakt ons allemaal goed.

Na het eten stappen we nog even snel door een paar achteraf straatjes, maar daar is eigenlijk geen tijd voor. We gaan weer verder, of eigenlijk terug. We zien dat het waterpeil inmiddels wel één meter gedaald is. Het mangrovebossen staat nu weer droog.

Na een kwartiertje rijden komen we aan bij Lungkhai Fruitgarden. Daar krijgen we eerst een lekker fris fruitdrankje met ijsklontjes aangeboden. Gevolgd door een bordje met vers fruit. En dan verwacht ik een rondleiding, maar helaas is er alleen tijd om wat fruit te kopen en dan gaan we weer op pad. Na even rijden komen we aan bij een tempel. Daar stappen heel veel aapjes rond, net als een paar dagen geleden bij een andere tempel. Jannie en Sanne gaan naar binnen, ik ben inmiddels wel tempel-moe en blijf aapjes kijken. Of eigenlijk naar toeristen die foto's van de aapjes maken of ze voeren. De grot was mooi hoor ik van de dames.

Als we weer verder gaan, stoppen we onderweg nog even bij een kleine waterval. Sanne en ik bewonderen hem vanaf een hangbrug, Jannie loopt een stukje omhoog. Vanaf hier is het nog zo'n anderhalf uur rijden naar het hotel. Wij zijn de laatsten die worden afgezet, dus krijgen we nog wat sightseeing rondom Ao Nang. Het is inmiddels bijna etenstijd geworden, dus zullen we op zoek gaan naar een restaurantje.

Maar niet voordat we de boottickets voor morgen naar Ko Phi Phi hebben geregeld. En ook alvast een Resort daar. Een luxe Resort. Met een huisje aan het strand. Daar zullen we in ieder geval 3 nachten verblijven. Als we de straat oversteken gaan we eten bij een Thai Seafood restaurant. Het eten dat we bestellen smaakt ons goed, maar blijkbaar heeft deze dag ons hongerig gemaakt, want we bestellen allen nog een 2e gerecht. Jannie gaat voor een bordje met garnalen, ik voor een frietje en Sanne voor een reuze garnaal.

Na het eten wil Sanne nog graag even bij een Art-studio kijken. Bij de eerste ziet ze wel wat leuks, maar...... ze herinnert zich er nog eentje. Aan het begin van de boulevard. Jannie keert terug naar de kamer en samen gaan we verder op pad. Het is een hele tippel en er hangen leuke schilderijen, maar niet wat ze zoekt. Dus keren we om en laten onze voeten heerlijk verwennen in een massage salon. Daarna gaan wij ook terug en zet ik de foto's van vandaag online. Net als dit verslag. Morgen gaan we eerst uitslapen en dan naar Phi Phi.

1. Hedwig:
    2 augustus 2016
    Hallo Andre, Jannie en Sanne,
    Wat een goede verhalenschrijver hebben jullie! Prachtig om te lezen. Al ontzettend veel gedaan en gezien.
    Geniet nog even de laatste dagen in Thailand. Laatste dagen zijn zeer herkenbaar, ben met Meine ooit in Langkawi en Penang geweest. Wel Maleisie, maar de eilanden grenzen aan de Thaise eilanden. ENJOY!