Ostia - aan de kust

18 september 2018 - Ostia, Italië

Op het vliegveld aangekomen is het inmiddels lekker zomers. Een graad of 25 en toch nog maar half 10. Tijd om de koffers te zoeken en vervolgens de huurauto. De koffer-quest duurt niet lang. De zoektocht naar de autoverhuur is lastiger, maar lukt ook. We krijgen een zo goed als nieuwe Cinquecento mee (Fiat 500) en gaan op pad.

Zoals gezegd is het "lekker warm" en de auto heeft helaas geen airco. Dus de ramen maar opengezet. We rijden richting het oosten van Rome, richting een tweetal meren. Het is hier lekker heuvelachtig en de weg langs het meer is een toeristische route. Ook de weg naar het tweede meertje is toeristisch met mooie uitzichten. Op diverse plaatsen zijn een soort van instant restaurantjes: een auto met kraampje, wat tafels en plastic stoelen. Wij rijden er aan voorbij en rijden naar een klein stadje, Genzano di Roma.

Als we uitstappen begint het, terwijl de zon volop schijnt, een soort van te regenen: dikke druppen, maar we worden niet echt nat. Wel bijzonder om te zien dat vele mensen direct een paraplu bij de hand hebben. Wij gaan naar een terrasje met een restaurantje waar je niet allen koffie kunt halen, maar ook kunt gokken. Wij houden het bij cappuccino en latte macchiato en een soort van pizza(stukje) voor mij en een lekker broodje voor Jannie. Het terras laten we links liggen: we drinken staand aan de bar, net zoals als de Italianen dat doen.

We zetten de route voort en rijden langs de kust, die veel van Zandvoort weg heeft. Op naar het hotel waar we gaan inchecken. De kamer is prima, maar nog een klein beetje warm. Dus voordat Jannie even op bed gaat liggen, zet ze de airco aan. Ik speel voor piccolo en haal de koffer en rugzak en kleine bagage uit de auto. We twijfelen of we naar Rome gaan, maar kiezen voor Ostia Antica. Ostia was in de Romeinse tijd de havenplaats van Rome. De stad is grotendeels bewaard en opgegraven, en is een van de best bewaarde Romeinse steden in Italië. Wikipedia

Het blijkt dat het een soort archeologisch park is, waarvoor je ook entree moet betalen. Gezien het tijdstip, skippen we dit. We rijden terug naar de kust, op zoek naar een leuk restaurant om te gaan eten. TripAdvisor brengt ons naar een pizzeria met zeer goede recensies. Maar Hollanders die we zijn, willen wij om half zeven het geheel lege restaurant al betreden. Deze blijkt pas om zeven uur open te gaan; Italiaanse tijden 😀. We pikken nog even een "terrasje" voor we terugkeren. We zijn toch nog vroeg voor Italiaanse begrippen, of misschien speelt het mee dat het een doordeweekse dag is: we zijn, naast enkele afhakers, de enige gasten.

De pizza's smaken goed en met een volle maag keren we tevreden terug naar het hotel. Het is nog vroeg, maar de dag was lang en de nacht voorafgaand kort. Tijd om te relaxen en zeer waarschijnlijk vroeg in slaap te vallen. Morgen gaan we na het ontbijt terug naar het vliegveld om de auto in te leveren en in te checken. Dan vervolgen we de reis naar Moskou, voor een korte tussenstop van een paar uur om dan door te vliegen naar Tokio.

1. Joke:
    18 september 2018
    Dat was dus dag 1.....leuke indrukken maar erg toeristisch zo te horen. Buikje vol en maar wat slaap inhalen morgen weer een vermoeiende reisdag en dan begint voor jullie het Japanse avontuur.
    De 3 schaduwen zijn niet van mijn zijde geweken vandaag wat een lieverds en tijdens het wandelen geweldig wat luisteren ze goed. Jack sloft er achter aan maar is in zijn nopjes om even fijn te wandelen. Vanmiddag met gevaar voor eigen leven Lemmer aan het verkennen geweest op Jannie haar fiets.Koffie bij de beachclub ...voel me bijna een duitser. Even alle winkels bij langs zodat ik weet waar alles te vinden is. Heb een winkel met Riviera Maison gevonden dus helemaal happy, mooie agenda gekocht voor volgend jaar. Verder heerlijk met de honden in de tuin gezeten ook Tommie kwam erbij, vanmorgen nog afwachtend maar nu komt hij er bij en laat zich aanhalen, wat een lieverd fijn aan het spelen geweest. Welterusten en op naar dag 2
  2. Ineke:
    19 september 2018
    Leuk om jullie reisverslag weer te kunnen volgen . Heel veel plezier toegewenst.