Dag 19 - dag 7 selfdrive terug naar Chiang Mai

27 juli 2016 - Mueang Chiang Mai District, Thailand

Het belooft weer een mooie dag te worden. Als wij wakker worfen is de zon dat al langere tijd. Het is tijd om te gaan ontbijten.
Na het ontbijt checken we uit en gaan we op pad. Het is nog zo'n 100km heuvelachtig. Maar de heuvels worden langzamerhand steeds lager en daarmee de wegen minder bochtig. Op een traject van 80 kilometer passeren we 's lechts drie kleine dorpjes. De temperatuur stijgt binnen een half uur van 24 naar 33 graden. Blijkbaar komen we weer lager of neemt de zon gewoon snel in kracht toe.

De laatste 10 kilometer van dit deel van het traject rijden we langs een riviertje dat mooi door het landschap meandert. Zo komen we bij het plaatsje Hot. Vanaf daar is het weer een grotere weg naar Chiang Mai wat nog een kleine honderd kilometer rijden is.
We gaan even de lokale markt op en kopen wat te drinken.

Het blijkt dat ik de voorbereidingen voor vandaag niet met de juiste aandacht heb gedaan. Want het Opluang Nationale Park dat we willen bezoeken ligt niet 17 km na Hot, maar juist 17 km ervoor. Dus rijden we een stukje terug.

Volgens onze beschrijving is het een korte wandeling van een kilometer naar een spectaculaire bergengte met hangbrug over een steile rots. De rivier stroomt enorm en kolkt erover. Het stromende water is zeer bruin van de modder, net zoals we dat bij andere rivieren hebben gezien.

Als we bij de hangbrug aankomen, steken we die één voor één over. Niet dat hij ons gewicht niet kan dragen, want de maximum belasting is 500kg, maar toch. Dit voelt prettiger. Aan de overkant aangekomen maken we een kleine wandeling, aangegeven door bordjes. Zo komen we ook bij een rots (Pa Chang Cliff) met muurschilderingen van 28000 jaar geleden. Onvoorstelbaar bijna.

Regelmatig zien wij bordjes "slippery route". En dat slaat vast niet op de slippers die Jannie en Sanne dragen. Zelf ben ik op goede schoenen en dat is geen overbodige luxe.

We maken een rondwandeling van een klein uurtje. Het is warm. Heel warm. Het zweet staat op mijn hoofd. Mijn shirt is doornat en de waterfles is leeg.

Als we bij de auto aankomen gaan Jannie en Sanne vast bij het restaurantje zitten. Ik zoek eerst een droog t-shirt. Hoe lang die droog blijft vraag ik me af: het is drukkend warm. We gaan wat eten en vervolgen daarna onze weg naar Chiang Mai. De omweg was de moeite waard.

De weg naar Chiang Mai is overwegend 4-baans. Het is niet superdruk. We doorkruisen diverse kleine stadjes waar het dan iets drukker is. 20 Kilometer voor Chiang Mai stoppen we nog even bij een benzinepomp om koffie te drinken bij Amazon Café, dat is tot nu toe goed bevallen. Daarbinnen staat de airco zo hard aan dat je er wel kunt bevriezen.
We tanken de auto nog even vol en zetten koers naar het hotel. De laatste 10 kilometer wordt het steeds drukker en we komen in de avondspits van Chiang Mai.

Bij het hotel aangekomen checken Jannie en Sanne in terwijl ik de auto terugbreng naar het hotel waar we hem in ontvangst hebben genomen. De afhandeling gast vlotjes.

In de afgelopen week hebben we bijna 1300 km afgelegd en een noordelijk deel van Thailand en haar buurlanden gezien. Met name hebben we steeds dichtbij Myanmar gereden.

Als ik weer terug ben zijn de dames druk met uitpakken. We zoeken de spullen die we graag gewassen willen hebben en brengen dit naar een wasserette tegenover het hotel. In totaal hebben we 8 kg was. Morgen kunnen we het weer ophalen: gewassen en gedroogd.

We gaan op zoek naar het kantoor van http://www.elephantnaturepark.org
Die organisatie zet zich o.a. in voor de zorg van de olifant. Je kunt ze helpen door vrijwilligerswerk variërend van 1 dag tot een week. Jannie wil graag wat vragen stellen, maar helaas was het kantoor om 5 uur al gesloten. Dat wordt hem dus niet.

Dus gaan we maar op zoek naar een restaurant om iets te eten. We kiezen voor een internationaal restaurant voor de variatie. Daar kun je zelfs Hollandse kroketten eten. En frikadel. Ik kies voor een ananas gevuld met nasi met kip. Jannie voor een frietje met saté en Sanne voor een homemade burger. Er zijn veel Nederlanders en ook Fransen in het restaurant. En wat blijkt, de eigenaar is een Hollander. We gaan nog een toetje halen bij de Mac, een sundae ijsje voor we weer richting het hotel gaan. Daar gaan we nog even kijken wat we morgen zullen gaan ondernemen.

En we zijn eruit: morgenavond maken we een fietstocht door Chiang Mai. Die start met schemer en eindigt in het donker. Wat we overdag gaan doen moeten we nog bepalen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade