Dag 23 - boottripje, snorkelen en kayaken

31 juli 2016 - Tambon Ao Nang, Thailand

De wekker gaat om kwart over zeven zodat we op tijd kunnen ontbijten. Het is nog rustig, de zon is wakker, maar sluimert nog.

Om half negen worden we opgepikt, net als onze bagage. Die laatste wordt eerst naar het hotel gebracht. Daar stappen nog 2 Chinese dames in. Onderweg pikken we nog een man op. Die heeft z'n zwembroek aan, maar ook een jas. Vreemd. Als we nog een Chinees gezin oppikken, zit de auto goed vol. Vervolgens gaan we naar de haven om met de longtailboot op pad te gaan. Hier waren we gister ook even met de scooter. Het is al best druk en er komen nog steeds met meer mensen bij die soortgelijke trips ondernemen. In totaal zijn we met 19 personen op pad, waarvan driekwart dus Chinees is.

Het is bijna half tien als we weg gaan. De houten longtailboot ligt klaar. De schoenen en slippers moeten uit en dan lopen we het water in om in de boot te klimmen via een laddertje. Er vaten ook vele andere buren uit, waaronder ook speedboten.

We varen langs de kust over een vrij rustige zee. Toch is er al aardig wat deining. De meeste boten en speedboten gaan een andere richting op dan wij doen. Wij blijven langs de kust varen. Na een half uurtje varen stoppen we om te gaan snorkelen nabij Red Island. Het water is lekker warm. Er zijn vele vissen, ze zijn niet heel groot. Maar wel zeer dichtbij. Ze zijn een centimeter of 10 en wit van kleur, maar zwart gestreept als een zebra. En de ene is meer geel gekleurd dan de andere. Op de bodem zijn ook Nemo vissen te zien volgens de duiker die rond ons zwemt. Daarvoor moet je heel goed kijken. Misschien dat Jannie ze gezien geeft, want die heeft haar zwemvest afgedaan om te kunnen duiken. Met zwemvest was dat niet echt mogelijk, maar bleef je wel lekker drijven.

Op naar het volgende eilandje. Ik wil wel graag voor op de boot van zitten, lekker in de zon. Maar daar denkt de gids iets anders over vanwege de gewichtsverdeling op de boot. Dit omdat de boot niet heel stabiel is vanwege de platte onderkant. Dus ga ik weer terug naar mijn plek. We zien een heel bijzondere verschijning, tenminste voor ons. We zien een halo, een soort van regenboog, maar dan geheel rond de zon (zie foto's).

We komen aan bij een lagune die we invaren. Het is er ondiep, dus we kunnen zonder zwemvest het water in. Even ronddobberen en wat door het water heen lopen voor we verder gaan. Het is maar een klein stukje varen voor we aan de andere kant van Hong Island aankomen. En dat is niet het eiland van het kinderen voor kinderen liedje "op een onbewoond eiland". Het is er druk, er stappen heel veel mensen rond. En er zijn catering voorzieningen. Wij krijgen hier een lekkere lunch geserveerd van rijst, groente, een kokossaus met kip en een kipoenpoot. Het smaakt ons goed. We hebben nog even tijd om te relaxen voor we met z'n drieën gaan kajakken. De rest blijft hier van het strand en de zee genieten.

We kajakken met onze gids in 2 kajaks terug naar de lagune en willen een kleine grot invaren. Het water is echter heel onrustig, dus vertrouwt hij het niet. De volgende grot varen we wel in en daar zwemt een hagedisachtige door het water. Wij gaan verder naar de lagune waar het water inmiddels heel laag staat. Bij het mangrovebossen staooen we even uit en zien daar in de bomen vele vleermuizen hangen en een beetje rondvliegen. Het gaat ook wat meer waaien, dus komen er iets meer golven. Op de terugweg gaan we door beide grotten. We zijn een uurtje onderweg geweest en kunnen nog even snorkelen voor we weer verder gaan.

We gaan op pad naar het laatste eiland voor vandaag, Paradise Island.
Daar kunnen we weer gaan snorkelen. Hier is veel koraal en ook een grote variatie aan vissen. In verschillende maten en kleuren. Ook zijn er vele zee-egels en een paar krabben. Weer heel anders dan de vorige duik. Na deze laatste snorkel ervaring zetten we weer koers naar Ao Nang Beach. Daar komen nu vele boten terug, dus is het een drukte van belang op het water. Het was een mooie dag op en in het water. De zon scheen flink, dus zijn we aardig verband.

Als we weer zijn teruggebracht de stad, checken we gelijk in bij "K.L. House & Tour" en gaan op zoek naar een verfrissende douche. En nadat we weer lekker het zout van ons hebben afgespoeld, gaan we de hoofdstraat in. Op zoek naar een plekje om te eten. Je merkt echter wel dat het hier heel toeristisch is. Zowel aan de drukte, als ook aan de prijzen die gevraagd worden. We besluiten een zijstraatje in te lopen en daar doemen direct al enkele restaurantjes op met "normale" Thaise prijzen. We kiezen een restaurantje uit en bestellen wat te eten. Sanne heeft rijst met garnalen en een hele pittige saus. Ze verlangt dan ook naar verkoeling en voor het toetje gaan we weer naar de Mac zoals we al vaker gedaan hebben in Chiang Mai. Wat wel grappig is, is dat het toetje zo bijna net zo duur is als ons eten inclusief drinken.

Jannie voelt zich niet helemaal top en gaat terug naar de kamer. Sanne en ik gaan nog even verder richting de boulevard. Daar ziet ze vele leuke T-shirts. En na enig onderhandelen scoort ze 2 Adidas shirtjes.
Zo lopen we tot ongeveer halverwege de boulevard als we weer omkeren. Ik zie een café waar de Formule1 van Duitsland live wordt uitgezonden. Maar Sanne heeft geen interesse. Stomtoevallig rijdt Hamilton net zijn laatste ronde en maak ik de finish mee. Verstappen is weer eens derde: lijkt me een prima prestatie.

Als we bij het hotel aankomen ligt Jannie al te slapen. Helaas heb ik haar berichtje gemist dat de deur open was, dus maken we haar alsnog wakker. Sanne wil op de kamer relaxen. Ik heb nog wel behoefte aan een voetmassage. Dus die ga ik proberen te scoren. Op het moment dat ik dit zit te schrijven onderga ik een stevige voet en beenmassage. En dat voor naar 200 Baht, nog geen €5.

Na de massage keer ik terug naar het hotel. Ik ga nog even lezen voor ik ook ga slapen. Morgen gaan we weer op pad. Eerst met de auto of een busje, dan met de speedboot als het goed is.