Dag 22 - Ao Nang beach

30 juli 2016 - Ao Nang, Thailand

Yep, het was Thai kickboxen. Ik ben nog even langsgelopen en zelfs naar binnen geweest om een wedstrijd te zien. Het begon heel tam, maar werd steeds fanatieker, net als het publiek. De beslissing kwam na de 5e ronde op punten door de jury, helaas geen knock-out. Maar wel leuk om eens aan geroken te hebben. Zeker ook om het publiek, en dan de mannen die aan het gokken waren zo te zien. En horen.

Het is half negen als ik even bij het strand ga kijken. De winkeltjes en burootjes die aan het einde van de boulevard zitten om trips te boeken zijn nog dicht. Maar op zee zijn al diverse longtail- en speedboten op weg naar de eilanden voor de kust. Wij gaan zo eerst ontbijten en kijken wat we vandaag gaan ondernemen.

We besluiten 2 scooters te huren om de omgeving te gaan verkennen. We rijden een beetje langs de kust. Eerst naar het ene uiteinde vanwaar de boten naar enkele eilanden varen. Dan weer terug naar het drukkere deel bij het strand. We zoeken de vertrekpunten van de veerboten maar vinden ze niet echt.

Als we gaan koffiedrinken in de buurt van enkele winkeltjes, koopt Sanne een zwembrilletje. Ook verdiepen we ons in enkele dagtrips. Sterker nog, we boeken een dagtripje na advies ingewonnen te hebben bij een klein winkeltje. Morgen gaan we met een longtailboot op pad. We gaan dan zowel snorkelen als kajakken terwijl we verschillende eilandjes aan zullen doen. En als we toch bezig zijn, boeken we voor de dag erop ook gelijk een trip naar James Bond eiland. Het is geen hoogseizoen, dus kunnen we vuur de helft van het geld zaken doen. Het plan is om de dag erna naar Ko Phi Phi te gaan.

De dames komen op dreef, want we hebben nog één nacht te gaan waar we nu zitten, maar dat is iets afgelegen tov eettentjes. Dus bekijken ze hier (bij het boekingskantoortje) de kamers die ze ook verhuren. En die bevallen, zijn fris, netjes en ruim. Oftewel, de 2 nachten erop slapen we hier. Nu hoeven we alleen nog de boot naar Phi Phi te boeken. Oh ja, en te genieten van vandaag en de komende 2 dagen op zee en bij de eilandjes.

Nu we veel geregeld hebben besluiten we ook gelijk de vlucht terug naar Bangkok te regelen. Langleve internet op de telefoon. We zoeken een geschikt tijdstip om te vliegen en een aantrekkelijke prijs natuurlijk. Als dat allemaal gelukt is eten we een hapje bij een van de straatkraampjes en gaan we weer met de scooter op pad.

Vanmiddag heb ik privé chauffeur, oftewel Sanne rijdt en ik zit achterop. We rijden een kilometer of 20 richting het vliegveld van Krabi om daar bij de tempel Wat Thumsua te kijken. Het wordt hier inmiddels best druk op de weg, maar Sanne redt zich prima. Zo heb ik tijd om af en toe een foto te nemen en de kaart te bestuderen. Alleen Jannie is hier iets minder gecharmeerd van, maar ik heb alle vertrouwen in Sanne

De tempel staat behoorlijk in de steigers en er wordt nu ook aan gewerkt door enkelen. Als ze van steiger naar steiger moeten hoppen, lopen ze "gewoon" over de smalle balustrades. Ze nemen zelfs de tijd om dan hun handen af te spoelen. Blijkbaar hebben ze weinig tot geen last van hoogtevrees.

Zelf gaan we ook onze trapvrees overwinnen: 1263 treden naar de top. Het is best druk en er komen net zo veel mensen naar beneden als dat er omhoog gaan. Het is een hele klim en ik denk dat we ook wel drie kwartier onderweg zijn geweest naar de top. Onderweg worden we begeleid door vele kleine aapjes. Ook zijn er veel jonkies die of zelf lopen of aan hun moeder haar rug of buik hangen. De wandeling naar boven voert ons naar een heel mooi uitzichtpunt waar we geheelnin het rond kunnen kijken. En omdat het heel helder is, kunnen we ook veel en ver zien.

De beklimming was echter een behoorlijke inspanning. Ik kom heel bezweet boven. Maar ook naar beneden is het nog een inspanning alhoewel die natuurlijk een stuk gemakkelijker is. Ik ben blij dat ik een extra T-shirt bij me heb. Maar eerst houd ik deze nog even aan: ik heb hem goed uitgespoeld onder de koude kraan en hij brengt nu lekkere verkoeling. Onderweg op de brommer wordt het echter te koud, dus doe ik mijn andere T-shirt aan als we bij een winkeltje stoppen om wat dingen te kopen.

Het wordt schemerig en we gaan richting Krabi stad. Na even zoeken vinden we de night-market. Het is een mix van vele zaken. Kleding, kunst, dames die zitten te haken en spullen verkopen, vertier voor de kinderen, tasjes, etc. etc. En er is eten. Veel eten. En het smaakt toch goed!

Jannie en Sanne kiezen o.a. voor de garnalen, ik kies voor de kip spiesjes. Die smaken ook zeer goed zodat Jannie voor ons allen er nog een paar haalt. En even later koop ik nog een soort van poffertjes gevuld met kokosmelk. Die zijn niet alleen zeer heet (niet gekruid), maar ook super lekker vanwege de zoete kokosmelk zodat ik bijna mijn mond verbrand van gulzigheid. Zo lopen we nog even verder om van de markt en de mensen te genieten voor we weer op de brommer stappen.

We zetten koers naar Ao Nang beach en dat is dik twintig kilometer rijden. Sanne stapt weer bij Jannie achterop en is tevens onze Tom-Tom. Het is druk in de hoofdstraat en bij de winkeltjes als we aankomen bij de boulevard van Ao Nang. Wij rijden de boulevard geheel af en slaan af naar ons Resort. Daar pakken wij de koffers vast in zodat we die morgenochtend kunnen afgeven als we worden opgepikt voor onze dagtrip. Dan even douchen en daarmee is het tijd geworden om te gaan slapn. Nou ja, eerst even internetten, spelletje doen. Dan nog boek lezen tot ik in slaap val. Duimen van de dag van morgen. Zon, zee en snorkelen.