Dag 3 - Bangkok

11 juli 2016 - Bangkok, Thailand

Vandaag zijn we rustig gestart. Proberen de jetlag weg te slapen, dus niet te vroeg opstaan. We hebben vervolgens genoten van een heerlijk ontbijt. Er was volop keuze en het smaakte ons goed. Rond 10 uur stond Tony op ons te wachten. Hij was vanmorgen onze gids voor de longboat-tour. Het was een privé tour over de rivier en door de kleine kanalen. Regelmatig stopten weer even voor tekst en uitleg door Tony. En onderweg een kleine stop bij de monniken die ons brood gaven. Nee, niet om zelf te eten. Maar om de vissen te voeren en dat waren er velen van aardige omvang en ze leken op meervallen. Bij terugkomst was onze privé chauffeur er ook al snel weer. Tony bood ons een guided tour aan naar het klooster Wat Pho. Na kort beraad hebben we daar voor gekozen. Dus gingen we op naar het klooster. Daar bleek Tony ook weer een goede gids. Als we alleen waren geweest hadden we ook veel gezien, maar dan zonder tekst en uitleg. Die was prettig. En je kon vragen stellen voor extra uitleg. Natuurlijk hebben we vele Boehdas gezien, in allerlei vormen en houdingen. Allen met hun eigen betekenis. Ook zijn we een tijdje in een tempel geweest waar Tony veel over te vertellen en wist. Het bracht ook herinneringen aan zijn eigen tijd als monnik naar boven. Zowel op zijn negende als rond zijn 25e is hij enige tijd in het klooster geweest. Dat is een onderdeel van de Thaise opvoeding, tenminste voor jongens. s'Middags zijn we naar China Town gegaan, waar we gestart zijn met onze (verlate) lunch.
China Town is groot. Heel groot. Zeker als je de super kleine straatjes inloopt. Wat hier niet te koop is zou ik eigenlijk niet weten. Wat een winkeltjes, wat een keuze. Wat een kralen. Oh jee, kralen. Jannie weet niet waar ze moet kijken. Dus gaan Sanne en ik even verder shoppen. Sanne koopt laadkabeltjes voor de iPhone. Ik een USB-lader voor tig apparaten: altijd handig bij weinig stopcontacten. We gaan intussentijd even bij Jannie checken, maar die is nog druk. Dus gaan wij weer even verder rondkijken. Als Jannie later haar inkopen heeft afgerond, gaan we op naar de volgende straten en vele winkeltjes. Langzamerhand gaan we richting de rivier. Maar niet voor we even lekker koffie hebben gedronken. Jannie aan de latte machiato, ik aan de koude capuchino en Sanne geniet van een ijskoud Orio-koekjes-drankje. We gaan verder met het openbaar vervoer over het water. Leuk, snel en zeer druk. Zowel bij toeristen in trek als bij de locals. Weer aan vaste wal aangekomen zetten we koers richting het hotel. Weer lopen we langs één van de vele kleermakers en ik besluit hier naar binnen te gaan. Met hulp van Sanne en Jannie kies ik 2 leuke stoffen uit waarvan ik 2 blouses laat maken. Daarvoor moet natuurlijk eerst mijn maat genomen worden, maar dat is snel gedaan. Na een kleine aanbetaling gaan we weer verder. Morgen kan ik de blouses ophalen: ik ben benieuwd. Sanne vind bij een van de vele kraampjes in de winkelstraat leuke (nep) merk-shirts. Even flink afdingen en we kunnen verder. Tenminste, als we nog geld op zak hebben. Dat blijkt niet het geval, dus moeten we eerst even naar het hotel. Maar ook jannie vind een leuke kledingstuk. Maar hoe je het noemt, geen idee: het is geen broek, maar ook geen jurk, maar iets er tussen in. We gaan dus eerst maar even naar het hotel om geld uit de kluis te halen. Teruggekomen bij het kraampje rekenen we af en zetten koers naar de nachtmarkt van Bangkok. Die is dicht bij het hotel, dus beloopbaar. Daar aangekomen lijkt het op een mini uitvoering van China Town. Niet heel groot, wel superdruk. En zeer toeristisch. Dus moet er veel afgedwongen worden als je iets wilt kopen. Heel anders dan in China Town, dat was veel gemoedelijker. Sanne zet haar zinnen op zeer speciale sneakers, maar wacht nog even omdat de vraagprijs nog veel te hoog blijft. Ze slaagt wel voor een mooie zonnebril. We besluiten op de straat bij een kraampje te gaan eten en kiezen bewust voor 'not to spicy'. Het smaakt ons goed en we genieten niet alleen van het eten, maar ook van alles wat voorbij komt zoals mooi dames en dus ook diverse travestieten. We scoren wat drinken bij de 7-Eleven. Onze vaste supermarkt die je eigenlijk op elke straathoek tegenkomt. En als we dan weer bij het hotel aankomen is het inmiddels alweer een uur of elf. Het was een mooie dag waarop we veel gezien hebben van de grote stad Bangkok en haar vele verschijningsvormen. Tijd om te gaan slapen en nieuwe energie op te doen. Morgen gaan we de stad op de fiets verkennen.

1. Hedwig:
    12 juli 2016
    Wow, wat een gedetailleerde reisverslagen. Geweldig om te lezen!
    Hou vol zou ik zeggen. ENJOY!