Dag 7 - terug naar Bangkok

15 juli 2016 - Tambon Tha Sao, Thailand

Als ik wakker wordt, wordt er al weer volop gevaren op der rivier door de longtailboten. Maar eigenlijk zal het wel andersom zijn: zij varen al en ik wordt er wakker van. Niets mis mee, want dan kunnen we zo gaan ontbijten. Of de vlakbij nodig was durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt erop dat de vliegen en insecten buiten zijn gebleven.

Vanaf 7 uur kan er ontbeten worden, maar aangezien wij pas om 11 uur vertrekken doen we rustig aan. Tegen half 9 schuiven wij aan een het is heerlijk rustig. De meeste gasten zijn al uitgegeten en gaan zo weer op pad. Vandaag geen lopend buffet, maar we worden aan tafel bediend. Een gebakken ei met een plakje ham en tomaat vergezeld van 2 getoaste broodjes. En een lekkere kop koffie. Een prima start van de dag. Na het ontbijt gaan we nog even op ons terras aan het water relaxen voor we gaan uitchecken.

Om 11 uur is de boot er en die brengt ons een aantal kilometer stroomafwaarts. Daar stappen we in de laadbak van een oude Mitsubushi L100 waar bankjes in gemaakt zijn, samen met drie andere Zwitserse vakantiegangers. De "taxi" brengt ons naar de plek waar we 2 dagen geleden met de Landrover zijn vertrokken. Het is tijd voor de lunch voor we met de bus naar het treinstation van Nam Tok gebracht worden. De lunch bestaat weer uit rijst met diverse gerechten met kip en ei. We zitten aan tafel met de 3 Zwitsers waar we een gesprekje mee aanknopen.

De busrit is kort, nog geen 5 minuten. We hoeven vervolgens ook niet lang te wachten voor de trein aankomt. Het is niet heel druk in onze coupé. Dat is eenvoudig te verklaren horen we, want deze coupé kost 100 Baht per persoon en de lokale mensen kunnen gratis reizen, maar dan wel in andere coupés.

Eén van de hoogtepunten, zegt men, is de "Thamkrasse Bridge". Een houten brug die over een kloof ligt. Daar wordt zeer rustig overheen gereden. Of dit nu vanwege de constructie is, of het feit dat de toeristen dan juist foto's kunnen maken is me niet bekend. De treinrit is op toeristen ingesteld, want naast de 3 conducteurs stappen er ook mensen rond die eten of drinken verkopen en mensen met ansichtkaarten en andere snuisterijen. Deze komen regelmatig langs door het gangpad van de trein. Na een uurtje stappen we weer uit en vervolgen we onze reis naar Bangkok met de bus. Een rit van ongeveer 175 km waarin we nog een tussenstop maken. We krijgen zo ook goed zicht op de omvang van Bangkok want de voorsteden beginnen al snel op te doemen. Het is één grote aaneenschakeling van wegen, huizen, benzinepompen en winkels cq straatverkopers. En het wordt steeds drukker op de weg. Het is nu een uur of 5. Ik zie 4 3-baans wegen naast elkaar, maar we hobbelen rustig maar gestaag voort in een file met zoals dat op de andere rijbanen gebeurt.

In Bangkok aangekomen wordt de hotel-drop-off in gang gezet. Iedereen moet uit de bus en er staan kleinere taxibusjes voor ons klaar. Elke keer als je uitstapt heb je pas weer door hoe lekker warm het is. Het voelt, na de airco in de bus, als een muur van warmte, maar die is niet vervelend. Waarschijnlijk omdat er niet een extreem hoge luchtvochtigheid heerst.

Wij zijn zullen gaan kijken of onze koffers cq rugzakken een leuk verblijf hebben gehad in het Narai hotel. Maar voor we dat kunnen doen kunnen we eerst nog volop genieten van de avondspits in Bangkok. De mensen op een brommer, scooter of motor zijn daarbij duidelijk in het voordeel t.o.v. de automobilisten.

In het hotel aangekomen blijken we een ruime familie kamer te hebben. We pakken onze tassen uit en maken ons klaar om uit eten te gaan. We wandelen naar een gezellig straatje vlak bij het hotel. De koks staan op straat te bakken en het ziet er lekker uit. Zeker de King Prawns spreken Sanne aan. Jannie koopt eerst nog wat mini banaantjes en dan keren we terug naar het "restaurant". Sanne gaat voor de king-size garnalen, ik voor de fried chicken met cashewnoten en Jannie kiest voor een groentemix ook met garnaal. Het eten smaakt ons dit keer helaas minder dan de vorige keren, maar voordeel daarvan is dat je nu bijna al zeker weet dat het ons de volgende keer heel erg lekker zal smaken.

Het is hier gezellig druk op straat en na onze maaltijd gaan we nog even verder aan de wandel. We drinken nog een bakje koffie voor we terug gaan naar het hotel. Daar onderwerpen we stuk voor stuk de douche aan een nadere inspectie voor we ons neergeven op het heerlijke bed. Morgen gaan we nog een dag Bangkok bewonderen en een bezoek aan China Town staat al genoteerd. Na morgen zullen we Bangkok verlaten en pas weer terug komen als we huiswaarts gaan vliegen. Maar zover is het nog lang niet.

1. Anja:
    15 juli 2016
    prachtig verhaal tot nu toe al, mooi hoor de foto's. Nog maar heel erg genieten daar