Dag 9 - met de trein naar Chiang Mai

17 juli 2016 - Bangkok, Thailand

We zijn mooi op tijd. Half 8 worden we opgepikt maar wij staan eerder al klaar. Om 6 uur ging de wekker en na een lekkere douche als frisse start van de dag zijn we gaan ontbijten in het restaurant. Ook daar was het nog vrij rustig, zeker vergeleken met gister toen we uitsliepen.
Het is ook rustig op de weg omdat het zondag is. Wat een verschil met van de week. We hebben een privé ritje met een personenauto naar het station. Daar komen we mooi op tijd aan zodat ik nog even de omgeving kan verkennen en wat foto's kan maken voor een impressie. Het is klokslag 8 uur als de werkzaamheden op het station stil komen te liggen. Iedereen gaat staan en er klinkt muziek. Zeer waarschijnlijk het nationale volkslied, want zodra die is afgelopen start de bedrijvigheid gelijk weer.

Rond kwart over 8 komt de trein aangereden en kunnen we instappen. We gaan op zoek naar coupé 1 en de stoelen 9, 10 en 11. We leggen de rugzakken in de rekken boven onze hoofden en gaan ons settelen. Het is best wel fris in de trein vanwege de airco. Jannie doet, als we even later op pad zijn dan ook haar trui aan. De iPad komt te voorschijn bij Jannie, zelf pak ik mijn telefoon om het luisterboek "de aanslag" te gaan luisteren. En Sanne geniet van haar muziek van op de iPod. De reis naar Chiang Mai is aangevangen.

Het is koffietijd, een uur of 10, als "de stewardess" langskomt met drinken. We krijgen een broodje met jam, of pasta of iets dergelijks. Het is in ieder geval zoet. Maar het smaakt niet super. Sanne heeft genoeg aan een klein hapje. Ik krijg haar broodje maar heb ook genoeg aan een klein hapje. Jannie is er niet eens aan begonnen: ze had geen trek. De thee smaakt wel goed. De trein hobbelt verder. Het landschap is vlak met in de verte wat heuvels. We zien diverse rijstvelden waar af en toe mensen in aan het werk zijn.

Het loopt tegen 12 uur als de stewardess weer langskomt. Dit keer met een warme maaltijd. Een currie van kip met rijst. En 2 kleine, bruine zoete eieren. De currie smaakt goed, het ei is vreemd. Jannie krijgt nog hulp van medepassagiers als Sanne haar bakje met currie iets te snel aan de kant zet. De servetjes stromen toe en het leed is snel geleden. Zo, de stoel is ook weer schoon.

De trein hobbelt rustig door op het ritme van Guus Meeuwis als het landschap aan ons voorbij trekt. Over het algemeen zien we rijstvelden en in de verre wat heuvels. Het is een uur of drie, theetijd, als de stewardess weer langskomt met wat te drinken en lekkere koekjes. Daar heeft een ieder wel zin in en er wordt van genoten terwijl het landschap aan ons voorbij blijft trekken.

Hoe noordelijker we komen, hoe groener en heuvelachtiger het wordt. Het tempo gaat regelmatig dan ook naar beneden op het bochtigere traject. Af en toe zitten we in de jungle zo lijkt het. Dat komt o.a. door het natuurpark waar we doorheen rijden. Maar de rijstvelden blijven ook opdoemen.

De reisdag is eigenlijk wel soepel verlopen. Beetje uit het raam staren om van de omgeving te genieten, boekje lezen, ebook lezen, filmpje kijken. Dat zijn zo'n beetje de bezigheden. Ik gebruik mijn telefoon en kleine multimedia apparaatje en bij Jannie en Sanne is de iPad favoriet. Die gaan trouwens lang mee, langer dan mijn apparaten die wel smachten naar (draagbare) stroom. Lang leve de powerbank.

Het is goed half acht als we het station van Chiang Mai binnenrijden. Het is dus al weer donker, dat wordt het rond zeven uur namelijk. Als we uitstappen is het weer lekker warm. De airco stond aardig aan in de trein zoals ik al eerder schreef. Niet dat het te koud was, maar lekker fris mocht je het zeker wel noemen.

We worden opgepikt in de meest luxe auto tot nu toe, een Toyota Fortuner, een SUV-achtige. Binnen een minuut of 10 zijn we bij het hotel. We checken in en als we op de kamer komen volgen de koffers al snel. Het extra bed moet nog komen, maar daar wachten we niet op. Wij gaan op pad om ergens te gaan eten. Er is een night market met vele eettentjes op nog geen 5 minuten lopen. Doel is een restaurantje. We zien er velen en A om 's we eigenlijk een keuze gemaakt hebben ziet Jannie dat de groente er niet lekker vers uit ziet . Er is keuze genoeg uit restaurantjes, dus gaan we verder naar komen uit bij de overbuurman. Daar eten we, niet super Thais, maar zeker niet Europees.

We maken nog een leuke slag over de night-market voor we teruggaan naar het hotel. Daar gaan we ons alweer voorbereiden op de komende 3 dagen in de jungle. Dus pakken we weer een kleine rugzak in en wat niet echt nodig is blijft achter in de grote rugzak welke we weer in het hotel zullen achterlaten.
Het is inmiddels alweer bijna half twaalf, tijd om te gaan slapen. Morgen worden we om half negen opgepikt. Op naar het volgende avontuur.

1. Hakima:
    19 juli 2016
    Mooie foto's en super leuk verhaal met jullie belevenissen.
    Geniet!!!