Dag 17 - dag 5 selfdrive van Pai naar Mae Hong Son

25 juli 2016

Vandaag straalt de zon ons tegemoet. Het is een lekkere temperatuur om te gaan ontbijten. Ook hier is het rustig, dus geen lopend buffet maar keuze van de kaart. Vandaag leggen we niet zoveel kilometers af, ongeveer 100.

Na het ontbijt gaat Sanne nog even douchen en zij is de enige die warm water heeft, heet zelfs zegt ze, te heet. Die luxe had ik gisteravond niet en Jannie vanmorgen ook nog niet. Waarschijnlijk heeft het omzetten van een schakelaar in de douche soelaas gebracht.

Jannie gaat even bij het zwembad liggen en ik begin aan het verslag. Daarna ook even in de zon aan het zwembad en dan gaan we strakscop pad: verder naar het zuidoosten.

Vanmorgen verdiepen we ons toch eerst nog eveb in de omgeving van Krabi terwijl we op de veranda zien. We zij op zoek naar een leuk hotelletje in de buurt van Krabi. Het is inmiddels weer zo'n 30 graden.

Onderweg paseren we weer een checkpoint zoaks we de afgelopen dagen wel vaker hebben gedaan. Die zijn bemand met militairen. Meestal werpen ze een korte blik naar binnen, of vragen waar we heen gaan of vandaan komen. En dan mogen we weer doorrijden. Dit keer kunnen we doorrijden zonder dat men in beweging komt.

Even verder stoppen we voor een kopje koffie. Tenminste, Jannie drinkt gewone koffie, Sanne een Caramel Machiatto met ijsblokjes en ik koude chocomel met ijsblokjes die ze Coca ice noemen. Ook bij dit koffietentje zit een Resort, genaamd The Rock, aan de rivier. We zijn als enige gasten aanwezig en gaan koffiedrinken in de zon op terrasje achter. De zon staat loodrecht boven ons, het is net half één, en het is weer heerlijk warm. Dat belooft nog wat voor volgende week op het strand. Als het tenminste dit weer is. We zullen zien.

We doorkruisen vele valeien en de wegen zijn bochtig. Vandaag heeft Jannie daar minder last van omdat ze zelf rijdt. Het is heel groen waar je ook kijkt. Af en toe passeren we mooie uitzichtpunten op de omgeving.

We maken nog een tussenstop bij een zogenaamde Fish Cave. Daar zwemmen vele en grote karperachtige vissen. Ze zijn een beetje blauw van kleur. Het is trouwens weer ouderwets mooi Thais weer geworden. De zon schijnt volop. En er zijn mooie grote witte wolken aan een mooie blauwe lucht te bewonderen. Het is ook weer broeierig, dus zweterig. Lekker zomers dus.

We moeten nog een kilometer of 10 rijden voor we bij het resort zijn. We slaan de hoofdweg af en rijden, zoals we de laatste dagen al vaker gedaan hebben, een kleine achteraf weg in. Het lijkt ook hier oud en verlaten, totdat het Resort opdoemt in een mooie omgeving. Er zijn zelfs 2 zwembaden, waarvan 1 recht tegenover ons huisje. Tijd om even te gaan zwemmen. Ik moet me bijna haasten om als eerste in het zwembad te liggen, want het trekt Jannie ook. Alleen Sanne nog niet. Die blijft nog even in het huisje relaxen: de Quest lezen. Even later sluit ze aan bij het zwembad. Niet om het water in te gaan, maar om lekker in de zon te zitten met een puzzelboekje.

We gaan bij het restaurant van het hotel even wat simpels eten en drinken en daarna nog even relaxen voor we naar een stadje zo'n 7 km verderop gaan om te eten. Het is inmiddels 8 uur geweest, maar als we daarheen rijden is het niet alleen heel donker, het begint ook te spoelen van de regen. De wegen staan blank. Dus zoeken we via TripAdvisor een restaurant. Maar als we daar aankomen blijkt die gesloten. De kok is ziek staat er op een briefje geschreven, gelukkig in het Engels. Dus besluiten wr terug te gaan naar het hotel. Maar Jannie ziet aan de weg nog een klein eettentje. De vraag is alleen hoe we daar droog komen. Parkeren aan de straat is geen optie. Jannie en Sanne hebben de poncho mee. Ik niet, dus moet ik wat sneller lopen om niet heel nat te worden. Jannie bestelt wat te eten voor ons. Het enige woord Engels dat de kok spreekt is "chicken". De rest wordt dus een verrassing.

We krijgen allen een bord vol gebakken rijst (nasi), met wat groete die is gewokt. Ook krijgen we een gebakken eitje. En een kopje soep. Het smaakt andermaal prima. En met z'n drieën waren we 120 Baht kwijt, omgerekend €1,- per persoon voor een 2-gangen menu. Niet slecht.

De regen is gelukkig ook weer gestopt als we huiswaarts rijden. We stoppen nog even bij de 7-eleven voor een paar boodschappen (drinken en wat te snaaien voor onderweg morgen) vlak voor we bij het resort zijn. Bij het huisje hangen we nog even rond voor we weer gaan slapen.